Mjaddara (Palestina)

Jag la upp ett recept på Damaskus-varianten av Mjaddara för några år sedan, men när det gick upp för mej att jag inte kan äta gluten längre var jag tvungen att ersätta bulguren med något. Lyckligtvis berättade en palestinsk vän att Mjaddara i Palestina tillagas med ris, så jag tänkte dela med mej av denna variant som numer är min standardsnabbmat 🙂

2012-12-14 Mjaddara

Mjaddara (1-2 personer)
1 dl gröna linser
1 dl ris
1 tärning grönsaksbuljong
svartpeppar
½-1 gul lök
olja att steka i

1. Koka linserna i 20 minuter tillsammans med buljongtärningen
2. Koka riset enligt anvisningarna på paketet
3. Blanda linser och ris och krydda med svartpeppar efter smak
4. Skiva löken i tunna strängar och rosta/stek i olja
5. Garnera lins- och bulgurröran med den rostade löken

Om du känner dej extra lat går det såklart också att bara koka ris, tömma ut en tetra förkokta gröna linser och strö färdigrostad lök över 😉

Om Rebekka

Sjuksköterska med nutritionsintresse som försöker hålla koll på både näringsvärde och smak. Vegan sedan 2002. Jag nås via mejl på rebekka [at] veganedge [punkt] se
Det här inlägget postades i Glutenfritt, Mellanöstern. Bokmärk permalänken.

Kommentera